فواید درمانهای کاهنده‌ی کلسترول و فشارخون بر خطرات قلبی-عروقی

2 سپتامبر 2016- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که کنترل همزمان کلسترول و فشارخون می‌تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا فرد به بیماریهای قلبی عروقی در طول زندگی- که یکی از عوارض اصلی دیابت نوع  2 می‌باشد- را کاهش دهد.

 بر اساس این یافته‌های جدید که درکنگره‌ی جامعه‌ی قلب اروپا(ESC) ارائه شد، حتی کاهش متوسط کلسترول LDLو فشارخون سیستولیک سبب کاهش خطر بیماریهای  قلبی عروقی به میزان  90 درصد می‌شود.

 محقق ارشد این تحقیق دکتر Brian Ferenceاز دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ایالتی  Wayneدر دیترویت و همکاراش دریافتند که ترکیبی از کاهش یک میلی مول در لیتر کلسترول LDLو 10 میلی متر جیوه از فشارخون سیستولیک در طول زندگی پتانسیل کاهش چشمگیر خطر عوارض قلبی عروقی را دارد.

این نتایج برای اولین بار نشان داد که کلسترول LDLو فشارخون سیستولیک عوامل خطری هستند که دارای اثراتی مستقل، فزاینده و تجمعی بر خطر بیماریهای قلبی عروقی می‌باشند. این نتایج نشان می‌دهد که این روش برای افرادی که دارای میزان کلسترول و فشارخون به ظاهر طبیعی هستند، نیز موثر است.

به گفته‌ی دکتر Ferenceبرنامه‌های پیشگیری باید مجدداً با هدف کاهش کلسترول LDLو فشارخون  سیستولیک تا زمان ممکن، تنظیم شوند، زیرا تحقیقات مشاهداتی نشان داده است کمتر از پنج در صد از افراد قادر به حفظ این دو متغیر در چنین سطحی  هستند.

 به منظور ارزیابی اثرات علی و معلولی کاهش مقدار کلسترول LDLو فشارخون سیستولیک به مدت طولانی، محققان اطلاعات عوامل خطر ژنتیکی و قلبی عروقی 102773 فرد را که در 14 مطالعه‌ی آینده‌نگر در زمینه‌ی تغییرات ژنتیکی شناخته شده‌ی مرتبط با LDLو SBPشرکت داشتند، بررسی نمودند.

 نمرات ژنتیکی برای گروه بندی افراد شرکت کننده در 4 گروه مورد استفاده قرار گرفت: یک گروه مرجع، گروهی که نمره‌ی آنها زیر میزان متوسط نمره‌ی ژنتیکی برای LDLکلسترول بود (دارای پایین تری داشتند)، گروهی که نمره‌ی آنها زیر میزان متوسط نمره‌ی ژنتیکی برای SBPبود(فشار خون سیستولیک پایین تر داشتند) و یک گروه که میزان کلسترول LDLو فشار خون سیستولیک آنها زیر نمره‌ی متوسط ژنتیکی برای هر دوی این عوامل بود(هم SBPو هم کلسترول LDLپایین تر داشتند).

سپس محققان خطر بیماریهای قلبی عروقی مرتبط با نمرات ژنتیکی را بر اساس اولین وقوع حوادث اصلی عروقی نظیر مرگ بر اثر بیماری عروق کرونر، سکته‌ی قلبی-عروقی کشنده، سکته‌ی مغزی غیرکشنده یا بازسازی عروق کرونر[1] ارزیابی نمودند.در طول 32 سال پیگیری، محققان دریافتند که درمجموع 14368 واقعه‌ی عروقی بوقوع پیوسته است. درمقایسه با گروه مرجع، کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی در گروهی که میزان کلسترول LDLآنها پایین تر بود، 54.2، در گروهی با  SBPپایین تر، این خطر 44.7درصد و در افرادیکه دارای کلسترول LDLو SBPپایین تری بودند این خطر به میزان 86.1درصد گزارش شد.

 محققان اشاره کردند که این اثر در میان زنان و مردان، افراد سیگاری و غیرسیگاری، افراد دیابتی  وغیردیابتی، افرادی با میزان طبیعی کلسترول LDLکه کمتر و بالاتر از 3.5میلی مول در لیتر است و همچنین درافرادی با فشارخون سیستولیک بالاتر و پایین تر از 120 میلی متر جیوه، مشابه بود.

دکتر Joep Perkاز دانشگاه Linnaeusاز سوئد که ناظم این کنفرانس مطبوعاتی بود، معتقد است که این مطالعه نشان می‌دهد این داروها نمی‌توانند جایگزین شیوه ی زندگی صحیح شوند و پزشکان  باید بیماران خود را در جهت تغییر شیوه‌ی زندگی ترغیب و هدایت کنند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/cumulative-benefit-of-cholesterol-and-blood-pressure-lowering-on-cardiovascular-risk-98290717.html

 

  

 



[1]Coronary Revasculariztion